Tehy HUS jäsentiedote: TEHTÄVÄLISÄSTÄ OIKEUTEEN, VUOSILOMA

3.7.2020

Selvennystä eiliseen Tehyltä tulleeseen jäsenkirjeeseen. Tehtävälisä koskee henkilöitä, jotka ovat olleet tai ovat edelleen töissä leikkaussaleissa, tehoilla ja eräillä tietyillä vuodeosastoilla (esim.  neurologiset osastot) Hyksissä. Tehtävälisää alettiin maksaa ensin ns rekrytointilisänä, sen jälkeen on puhuttu saatavuuslisästä ja nyt tehtävälisästä. Toimikaa Tehyltä tulleiden ohjeiden mukaan, asia on erittäin tärkeä.

Vuosilomista tulee edelleen paljon kyselyjä. KVTESin vuosilomaluvun (IV) 7§:n mukaan työnantajan tulee myöntää vuosilomasta 20 vuosilomapäivää ja kuitenkin vähintään 65% vuosilomasta lomakautena 1.5-30.9.  Kun valmiuslaki oli voimassa, se antoi työnantajalle mahdollisuuden siirtää vuosilomia. 16.6.2020 alkaen ei enää näin voi toimia. Olkaa yhteyksissä alueenne pääluottamusmieheen, jos työnantaja ei myönnä teille lomaa KVTESin mukaisesti. Viemme neuvotteluteitse asiaa eteenpäin.