Tehy HUS ry:n kannanotto vuosilomien suunnitteluun kesällä 2020

29.4.2020

Hyvä hoito syntyy hyvinvoivan henkilöstön toimesta. Lomat ovat tärkeä ja suuri osa jaksamista. Hoitohenkilökunta on todella joustanut ja toteuttaa yhteistä lupaustamme, että joka päivä, jokaiselle potilaalle annamme yhä parempaa hoitoa ja sen eteen tehdään lujasti töitä. HUSissa kohtelemme henkilöstöä yhdenvertaisesti ja varmistamme yhdenvertaisen palvelutuotannon alueellisesti ja kielellisesti.

Valitettavasti nämä HUSin arvot ja lupaukset eivät toteudu hoitohenkilökunnan vuosilomasuunnittelussa.
Hyvinkään sairaanhoitoalueella lomat myönnetään normaalisti, HUS ASVIA ja Syöpätaudit ovat lomat jo myöntäneet, mutta muilla tulosalueilla tai tulosyksiköissä näin ei ole toimittu.

Apotti-koulutukset ja käyttöönotot ovat olleet suuri ponnistus henkilöstölle, jonka vuoksi jaksaminen on ollut ajoittain äärirajoilla. Koronapandemia on nyt lisäksi kuormittanut niin psykososiaalisesti kuin fyysisestikin henkilöstön jaksamista. Pandemian jatkumisesta ei ole kenelläkään varmuutta, ja tämä tulee vaikuttamaan henkilöstön jaksamiseen vielä pitkään.

Tasa-arvoisuus vuosilomasuunnittelussa tukee henkilöstön jaksamista ja selviytymistä tästä koronaviruskriisistä. Edellytämme, että henkilöstöä, joka on joutunut siirtymään toiseen työpaikkaan koronapandemian vuoksi, kohdellaan lomien myöntämisessä yhdenvertaisesti muiden kanssa. Edellytämme lisäksi, että lomien suunnittelussa tulosyksiköt ja tulosalueet toimivat samoja periaatteita noudattaen.
Hoitohenkilöstöä tulee kohdella yhdenvertaisesti ja kesälomat hyväksytään henkilöstön toiveita kuunnellen.

Tehy HUS ry esittää Apotti-tietojärjestelmän käyttöönoton siirtämistä ensi vuoden 2021 puolelle. Jos Apotti otetaan käyttöön 31.10.20, koulutukset suunnitellaan syys-lokakuulle ja tämä aiheuttaa lisää ongelmia vuosilomien suunnitteluun.

Reija Sjöholm Tehy HUS ry hallitus